Lämna tillbaka ett adopterat barn?!

Jag antar att det är fler än jag som suttit och kollat på "uppdrag granskning" idag som handlar om Sara och hennes situation. Sara blev adopterad från Gambia av en kvinnlig släkting och hennes man, men efter ett år ändrades saker och ting i hemmet och föräldrarna började hota om att skicka tillbaka henne. Något som till slut blev Saras verklighet. Sara trodde att hon skulle på semester i Gambia, men lämnades kvar.

Jag äcklas ärligt talat över detta. Hur kan man "skicka tillbaka" ett barn? Ett barn som man har adopterat! Man kan inte ångra en adoption. Man har inget ångerrätt eller öppet köp när det handlar om människor. Det handlar om ett liv, ett barn som lämnas åt sitt öde. Visst, mamman åkte till slut tillbaka till Gambia i början på oktober nu i år (efter ca 1,5 år) och hämtade tillbaka Sara till Sverige. Men inte för att Sara skulle få bo med sina föräldrar igen, utan för att de istället skulle lämna henne på en institution.

Hur är man funtad som människa om man gör något sådant? I vanliga fall ser jag mig själv som ganska sympatisk och förstående. Men det här kan jag inte sympatisera med eller förstå. Jag vill inte ens försöka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0